جنگ رسانه‌ای سید حسن نصرالله به روایت یک صهیونیست

ا گذشت 5 سال از دومين تجاوز اسرائيل عليه لبنان، قاطعانه مي توان مي گفت كه "سيد حسن نصر الله"، دبير كل حزب الله لبنان درس هاي زيادي را در جنگ رواني به صهيونيست ها داد و اين امر تا حد زيادي در پيروزي مقاومت بر رژیم صهیونیستی در جنگ تاثير داشت.

اظهارات كارشناسان و نتيجه تحقيقات "تزيوي گيل"، متخصص جنگ رسانه اي و رواني رژيم صهيونيستي – نتيجه تحقيقات وي در اين زمينه در صفحه اینترنتی اش منتشر شده است - تاكيد مي كند كه  اين امر منجر به از دست دادن نيروي بازدارنگي تل آويو شده است.


تزيوي گيل كه سابقه فعاليت در يگان جنگ رواني ارتش رژيم صهيونيستي را دارد، اشاره مي كند كه يگان مذكور در جنگ دوم لبنان شكست مفتضحانه‌اي خورد.

وي افزود: جنگ دوم لبنان را هم به صورت ميداني و هم از طريق رسانه ها پيگيري مي كردم و به اين نتيجه رسيدم كه شكست رژيم صهيونيستي در جنگ رواني بسيار سخت تر و مفضحانه تر از شكست نظاميان آن در ميدان جنگ بود.

اين كارشناس صهيونيستي خاطر نشان كرد: رسانه هاي غربي و اسرائيلي به طور مساوي سعي در بي ارزش نشان دادن پيروزي حزب الله داشتند، ولي موضوع خطرناك تر اين است، چرا كه همين رسانه ها سید حسن نصر الله را تبديل به رهبر درجه يك در عرصه بین المللی كردند.

به نظر ترور "سید عباس موسوي" توسط رژيم صهيونيستي به مثابه نيرنگ و فريبی بود كه بازتاب آن به خود رژيم صهيونيستي باز گشته است؛‌ چرا كه به ادعاي وي جنبش هاي آزادي بخش یا ملي گرایی كه رهبر خود را از دست می‌ دهند، کسی که جانشین رهبر می شود، افراطی تر و تندروتر از رهبر سابق خواهد بود و در جنبش هاي راديكال ديني جانشين رهبر تبديل به يك قديس خواهد شد که توسط اعضای آن جنبش تقدیس می شود و سید حسن  نصر الله بزرگترين دلیل این مدعا است،‌ او دشمني است كه شكست وي به آساني امكان پذير نيست.


كارشناس جنگ رواني رژيم صهيونيستي در ادامه گفت: سید حسن نصر الله جنگ رواني را با مهارت زيادي عليه اسرائيل اداره مي كند و علاوه بر اين از تمام محاسن و ویژگی های يك رهبر برخوردار است، او يك هنرمند تمام عیار در زمينه جنگ رواني است و در سخنراني هايي تلويزيوني اش مخاطبين به ويژه مخاطبين اسرائيلي را می تواند به راحتی قانع مي كند،‌ وي همچنين با كاهش تعداد سخنراني هاي خود منتظر اظهار نظر و واكنش جهانيان مي ماند، اين نيز رمز دوم موفقيت وي است.

وي با اشاره به اينكه سید حسن نصر الله در سخنراني هاي خود فرياد نمي زند و به صورت دوستانه با مخاطبين خود صحبت مي كند، گفت: وي رهبري است حكيم و مدبر كه هيجاني و شتابزده عمل نمي كند و مخاطبين خود را وادار مي كند تا با اشتياق سخنانش را دنبال كنند.


اين كارشناس صهيونيستي كه پيگير مسائل مربوط به سيد حسن نصر الله در تلويزيون و ديگر رسانه ها بوده است، گفت: نصر الله در جريان جنگ دوم لبنان كمتر در صفحه تلويزيون ظاهر مي شد و شايد دليل آن ترس از لو رفتن محل اقامت و ترور وي بود. وي در سخنراني هايش تهديد مي كرد، ولي در يك موضوع به موفقيت خيره كننده اي رسيد و آن ضعف عميق اسرائيلي ها در اعتماد به نفس بود. دليل این ضعف نيز خسارت هاي مالي و جاني نبود، بلكه تضعيف و شكست روحيه و اشراف كامل وي به روحيه و طرز تفكر صهیونیست ها بود كه هميشه از آن استفاده مي كند. وي مي گويد: رهايي از آثار و پيامدهاي ضربه رواني نصر الله بر توده اسرائيلی ها بسيار دشوار است.

وي عنوان كرد: "عامير زانداكويچ"، كارشناس اسرائيیل امور استراتژيك، دبیرکل حزب الله را به عنوان مرد سال 2006 انتخاب كرد و دليلش اين بود كه رهبر حزب الله مسئول اول و مستقيم زعامت و رهبری جنگي بود كه نظر اسرائيلي ها را نسبت به خودشان تغییر داد. او بود كه آينه واقعي در برابر اسرائيلي ها قرار داد تا آنها خود را در اندازه و حجم واقعي ببينند. سید حسن نصر الله در اين جنگ همانند "انور سادات"، رئيس جمهوری اسبق مصر در جنگ اكتبر 1973 عمل كرد كه در نتيجه آن، اين دو شخصيت در جنگ رواني عليه اسرائيل پيروز شدند.

علاوه بر اين در اين پژوهش آمده است كه سید حسن نصر الله از جمله رهبراني است كه تبديل به ستاره هاي تلويزيوني مي شوند، در اسرائيل و در سراسر جهان همین گونه است. سخنراني سید حسن نصر الله در تلويزيون همواره تبديل به خبر اصلي و باعث مي شود، تمام مخاطبين در انتظار شنيدن اين سخنراني باشند كه به گفته اين پژوهشگر اين موضوع دو دليل دارد: نخست اينكه سید حسن نصرالله به ندرت در تلويزيون ظاهر شده و خيلي كم مصاحبه مي كند و در صورت تصميم به انجام آن، تلويزيون را انتخاب مي كند؛‌ چرا كه براي رساندن پيام اين ابزار سودمندتر و تاثيرگذاتر است. او حتي زماني كه مواضع تند خود را بيان مي كند، هيجاني و شتابزده عمل نمي كند، در همه شرايط آرامش خود را حفظ مي كند و اين امر این پيام را به مخاطبين خود مي رساند كه او از خودش مطمئن است و همين مسئله باعث افزايش مقبوليت و محبوبيت وي مي شود.

اين كارشناس صهيونيستي افزود: سید حسن نصر الله در كنفرانس مطبوعاتي بعد از پايان جنگ لبنان به شدت از رسانه هاي عربي انتقاد كرد، ولي در مقابل آن در يك اقدام حكيمانه و حساب شده اظهار داشت كه اسرائيل دشمن اصلی است و در همين كنفرانس از رسانه هاي صهیونیستی تمجيد كرد و گفت كه رسانه هاي صهیونیستی با انصاف تر و آزاد تر از رسانه هاي عربي هستند. اين موضوع به نظر كارشناس مذكور بازي هوشمندانه سید حسن نصر الله براي برانگيختن توده هاي عرب عليه رسانه هاي رژيم هاي عربي بود.


وي يكي از ويژگي هاي بازر و مثبت دبير كل حزب الله لبنان را اين دانست كه وي نماينده تمامي كساني است كه در سراسر جهان او را تاييد مي كنند و نه فقط در عرصه داخلي و مهم تر از همه اينكه او در خارج از جهان عرب نيز تاثير گذار است.

كارشناس جنگ رواني اسرائيل يادآور شد كه سید حسن نصر الله به سرعت دريافت كه داخل اسرائيل ضعيف ترین نقطه را در معادلات رژیم صهیونیستی تشکیل می دهد، وي از همين مسئله تا دورترين نقاط جهان استفاده كرده و به اسرائيل ضربه رواني و خسارت هاي مالي جاني بسیاری وارد آورد. اين نيز يكي ديگر از دلايل موفقيت وي در جنگ رواني عليه اسرائيل است.

به نظر وي اگر سید حسن نصر الله به جاي "محمود احمدی نژاد"، رئيس جمهور ايران بود از تهديد به محو اسرائيل از صحنه روزگار امتناع مي ورزيد؛‌ همانطور كه رئيس جمهور فعلي ایران به اين امر مبادرت ورزيده است و به واسطه همين روش از فشارها و تحريم هاي يك جانبه عليه ايران مي كاهد.
تزيوي گيل در پايان گفت: مطمئن نيستم كه اگر سید حسن نصر الله اگر رهبر فلسطين بود، گفت وگو با او غير ممكن بود يا نه؛‌ چرا كه به ادعاي او سخن از يك مرد تندرو و در عين حال كاردان و عمل گرا در میان است. به طور كلي سيد حسن نصر الله در جنگ رواني ماهر و باهوش است و در اين زمينه هيچ كس نمي تواند رقيب او باشد و ما بايد از او ياد بگيريم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 21 مهر 1392برچسب:, | 19:49 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.